• About
  • Contact
  • Sitemap
  • Privacy Policy

Logo dan Bendera Negeri Perlis - Persekutuan Tanah Melayu (Malaysia)

 on Wednesday 23 March 2016  

Logo Negeri Perlis
Negeri Perlis atau juga dikenal sebagai Perlis Indera Kayangan merupakan salah satu negeri yang membentuk Persekutuan Tanah Melayu (Malaysia)Dari segi sejarah, Perlis adalah negeri di bawah naungan negeri Kedah. Bukti-bukti pra-sejarah yang terdapat di Bukit Tengku Lembu di Beseri menunjukkan kewujudan negeri ini. Masa selepas pra-sejarah menunjukkan pengaruh ideologi Islam yang mengambil alih pengaruh Hindu dan Budha pada akhir abad ke-12 kerana berdasarkan cara hidup masyarakat setempat.
Baca Juga :
Ideologi ini juga dipengaruhi oleh sultan Kedah yang menunjukkan gambaran negeri tersebut. Terdapat beberapa pendapat yang berlainan mengenai sejarah pembentukan negeri Perlis. Menurut Ahmad Ismail dan YB Dato' Yazid bin Mat dalam buku mereka "Negeri Perlis Indera Kayangan : Sejarah Pembentukan Sebuah Negeri Berdaulat" nama Perlis diambil dari nama pohon yaitu "Pohon Perlis". Ketika itu, daerah Perlis adalah di tenggara berbatasan Satun, di barat daya daerah Kubang Pasu, berhadapan dengan Selat Melaka di barat, di timur laut Songkhla. Namun terdapat fakta sejarah bahwa kawasan daerah negeri Perlis sebenarnya lebih luas dari itu.
Bendera Negeri Perlis
Pendudukan Siam ke atas Kedah dan jajahannya pada tahun 1821 menyebabkan serangan dan tindakan balasan penduduk setempat secara besar-besaran, akhirnya telah membawa kepada pengunduran Siam dan penyerahan kuasa mengadministrasikan kepada pembesar setempat bagi mengadministrasikan Kedah, Setul, Kubang Pasu dan Perlis.
Bagi negeri Perlis, Raja Long Krok dilantik sebagai Gubernur, saat Syed Hussin Jamalullail sebagai wakilnya. Detik ini, merupakan detik bersejarah bagi negeri Perlis yang telah mendapat pengakuan dari status tanah jajahan menjadi status sebuah negeri naungan.

Artikel dikutip dari Wikipedia
Sumber data Vector : 

Logo dan Bendera Negeri Perlis - Persekutuan Tanah Melayu (Malaysia) 4.5 5 onsirtus Wednesday 23 March 2016 Logo Negeri Perlis Negeri  Perlis  atau juga dikenal sebagai Perlis Indera Kayangan merupakan salah satu negeri yang membentuk  Persekutuan ...


No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Powered by Blogger.
J-Theme